Het testen van een app-idee voordat het volledig is ontwikkeld, is een essentieel onderdeel van een succesvolle productlancering. Bedrijven die deze stap overslaan, lopen vaak tegen verschillende onvoorziene uitdagingen aan die al aan het begin van het ontwikkelingsproces kunnen beginnen. Deze problemen kunnen bijvoorbeeld zijn: budgetoverschrijding, onjuiste bepaling van marktbehoeften, gericht zijn op de verkeerde doelgroep en andere. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 42% van alle startups mislukkingen zijn veroorzaakt door het ontbreken van marktbehoefte.
De meeste bedrijven die succesvolle apps maken, kiezen meestal voor het ontwikkelen en testen van Minimum Viable Product voordat de belangrijkste apps worden uitgebracht. Om deze procedures goed uit te voeren, moeten bedrijven een goed doordachte MVP ontwikkelen en teststappen uitwerken. In dit artikel leggen we uit waarom u een MVP moet bouwen voor uw app-ontwikkelingsproject en kijken we naar manieren om uw MVP-ontwikkeling te plannen.
Wat is MVP in softwareontwikkeling?
Een minimaal levensvatbaar product (bekend als MVP) is een eerste ruwe versie van uw digitale product. Deze versie heeft basisfuncties en kan de belangrijkste services aan zijn gebruikers bieden.
Er zijn veel soorten MVP’s om uit te kiezen: web-apps, SaaS- en e-commerce-apps. Het maakt niet uit wat voor soort oplossing u zoekt, het moet de visie en de belofte achter uw bedrijfsidee vertegenwoordigen. Mockups, wireframes, eenvoudige web-apps of een software-prototype – er is een grote selectie aan opties beschikbaar, maar de filosofie erachter is dezelfde: de meest elementaire intentie, het concept en de functionaliteit van uw bedrijfsidee presenteren.
Softwareontwikkelaars bouwen meestal binnen 1-2 maanden een MVP en brengen deze op de markt om het kernidee op de echte gebruikers te testen en te bepalen of het product succesvol zal zijn.
U bereikt uw publiek met de belangrijkste functionaliteit – de essentie van uw product / markt-fit. Alle aanvullende functies kunnen later worden ontwikkeld nadat het product is getest en bewezen. Mogelijk vindt u sommige functies nodig, en sommige functies overbodig. In dergelijke gevallen is het gemakkelijk om veel middelen te verspillen – zoals tijd en geld – om niet de benodigde ROI te behalen.
Zodra een MVP is gelanceerd, kunnen softwareontwikkelaars doorgaan met productverbetering totdat het een digitale oplossing met volledige waarde wordt.
Doel van een MVP
Bij het bouwen van een MVP lossen bedrijven veel marketingproblemen en uitdagingen op het gebied van app-ontwikkeling op. De belangrijkste doelen waarom bedrijven hun MVP’s ontwikkelen, zijn:
- om zo snel mogelijk een nieuwe werkende digitale oplossing op de markt te brengen;
- vroege gebruikers van het product aantrekken;
- waardevolle gebruikersfeedback verkrijgen om de gebouwde app aan te passen aan de gebruikersvereisten;
- om te beseffen hoe goed het product in de markt past;
- om het projectbudget correct toe te wijzen.
Bovenal kan een MVP worden gebruikt als een effectief model om productpotentieel te presenteren en meer investeerders naar het project te halen. Met een MVP kunnen bedrijven de productvoordelen duidelijk aantonen en zorgen voor financiering voor de verdere ontwikkeling ervan.
Zakelijke voordelen van minimale levensvatbare softwareontwikkeling van producten
Hoe kan uw bedrijf profiteren van het ontwikkelen van een MVP? Hier zijn slechts enkele praktische voordelen die uw bedrijf kan oogsten door een digitale oplossing met MVP te bouwen.
Snellere ontwikkeling
MVP-ontwikkeling is wendbaar en snel. Minder functies betekenen minder time-to-market.
Kost efficiëntie
Een MVP is de snelste ontwikkeloptie die nog steeds een werkend product oplevert. Door lagere kosten is het gemakkelijker om ROI te behalen.
Stichting voor groei
Het is een startpunt om van te groeien. U bouwt later op uw minimaal levensvatbare product om de manier te verbeteren waarop het datzelfde probleem oplost.
Focussen op de kern
Wanneer softwareontwikkelaars stappen uitwerken om een MVP te bouwen, selecteren ze welke functionaliteiten en belangrijkste kenmerken ze in het product willen opnemen. Het betekent dat een MVP bruikbaar moet zijn en de belangrijkste bewerkingen moet vervullen om aan de behoeften van de doelgroep te voldoen.
Als het idee van de app bijvoorbeeld is om goederen uit een catalogus te verkopen, moeten de gebruikers de catalogus kunnen doorzoeken, de dingen kunnen ophalen die ze leuk vonden en ze uiteindelijk kunnen kopen.
Op deze manier kunnen bedrijven de minimale functies benoemen die ze nodig hebben om in hun product te integreren, deze prioriteren op belangrijkheid en besparen op MVP-ontwikkelingskosten. Omdat de MVP wordt getest met de doelgroep, voegen softwareontwikkelaars bij elke ontwikkelingsherhaling nieuwe functionaliteiten toe aan het product.
Verbeterde marktvalidatie
Met goed uitgewerkte MVP’s kunnen bedrijven zich beter realiseren of hun app hun doelgroep raakt, het unieke van het product vertegenwoordigt en een duidelijk merkimago bij de gebruikers promoot.
Beter inspelen op gebruikersbehoeften
Bij het bouwen van hun MVP’s brengen bedrijven hun apps snel uit, hoewel ze hun apps geleidelijk verbeteren. Deze aanpak maakt de ontwikkelde apps flexibeler en beter aanpasbaar aan de gebruikersbehoeften.
Aangezien MVP-apps in iteraties worden ontwikkeld, kunnen belanghebbenden van het project nauwkeuriger prioriteiten stellen voor functies en functionaliteiten die ze in de volgende release willen opnemen. Als gevolg hiervan zal de app na verloop van tijd de meeste pijnpunten van de gebruikers aanpakken en populairder worden en vaker worden gekozen uit de apps met vergelijkbare functionaliteit.
Nauwkeurigere budgetplanning voor app-ontwikkeling
Door MVP te gebruiken, kunnen bedrijven meer gedetailleerde inzichten krijgen over hoe ze hun budgetten effectiever kunnen toewijzen en beter kunnen voldoen aan de algemene bedrijfsdoelstellingen. Deze inzichten kunnen worden verkregen door MVP-testen in de echte omgeving en het verkrijgen van waardevolle feedback van de gebruikers.
Op deze manier realiseren bedrijven zich welke functies ze eerst aan hun apps moeten toevoegen en welke niet meer aandacht behoeven.
Hoe u een minimaal levensvatbaar product plant
MVP-ontwikkeling moet voldoende aandacht krijgen van de belanghebbenden van het app-ontwikkelingsproject. Het betekent dat softwareontwikkelaars dat midden moeten vinden tussen een te gedetailleerde planning en een oppervlakkige kijk op een MVP.
Sommige bedrijven kunnen bijvoorbeeld in een grondige MVP-ontwikkeling duiken en proberen een perfect model te bouwen. Als gevolg hiervan besteden ze te veel tijd en budget aan MVP-ontwikkelingsdiensten. Terwijl andere bedrijven zich kunnen concentreren op het bouwen van een minimumsteekproef, waarbij ze de levensvatbaarheid ervan vergeten. Dit kan leiden tot de ondoelmatigheid van een MVP.
Om ervoor te zorgen dat het ontwikkelingsteam niet te veel of te oppervlakkig wordt in hun planning, moeten ze de volgende stappen nemen.
Voer marktonderzoek uit
Bij de eerste stap evalueren de belanghebbenden van het project een bedrijfsidee en beantwoorden ze enkele basisvragen met betrekking tot hun potentiële gebruikers. Deze vragen kunnen zijn:
- Wie zijn de gebruikers van de gebouwde app?
- Wat is het belangrijkste doel van dit product?
- Aan welke gebruikersbehoeften kan deze app voldoen?
- Hoe gaan ze deze problemen aanpakken?
Daarnaast moet het projectteam hun concurrenten verkennen en hun diepgaande analyse uitvoeren. Dit kan de belanghebbende van het project helpen het unieke karakter van hun app-idee te begrijpen en hoe ze hun product zichtbaar kunnen maken in de markt.
Nadat het projectteam het product heeft geëvalueerd en de concurrenten heeft geanalyseerd, moeten ze langetermijndoelen en succescriteria voor hun app vaststellen. Deze twee eenvoudige stappen helpen een projectteam zich te realiseren wanneer hun product succesvol is op de markt.
Als u bijvoorbeeld een sociale netwerksite ontwikkelt, zou uw langetermijndoel het bereiken van het aantal gebruikers kunnen zijn, en het succescriterium is eigenlijk het bereiken van dat aantal.
Breng de gebruikersreis in kaart
Deze ontwikkelingsstap van MVP-software heeft betrekking op de levensvatbaarheid van het product. Om een geweldige gebruikerservaring te garanderen, moeten softwareontwikkelaars alle stappen of taken overwegen die een gebruiker in de gebouwde app kan nemen om zijn doelen te bereiken.
Als u bijvoorbeeld een app voor de detailhandel bouwt, moet u rekening houden met elke stap die een gebruiker moet ondernemen om goederen van uw site te kopen. Het betekent dat u uw app vanuit gebruikersperspectief moet bekijken en het aankoopproces stap voor stap moet doorlopen.
Bereik MVP-functies
In dit stadium moeten de belanghebbenden van het project beslissen welke functies ze eerst in hun MVP moeten opnemen. Deze functies moeten een hoge prioriteit hebben en rechtstreeks van invloed zijn op de basisfunctionaliteit van de app. Hiervoor kunnen ze het volgende doen:
- maak een lijst van alle functies die ze in hun app willen opnemen;
- de meest essentiële functies oppikken om in een MVP op te nemen;
- bereik en categoriseer de overige functies op basis van hun prioriteit – hoog, gemiddeld, laag.
Als het ingewikkeld is om de belangrijkste kenmerken van een MVP-product te definiëren, kunnen belanghebbenden van het project een MVP-prioriteringsmatrix gebruiken. Het vertegenwoordigt een vierkant dat is opgedeeld in vier kleinere vierkanten die worden gerangschikt naar impact en urgentie. De meest urgente en meest impactvolle kenmerken moeten eerst in de MVP worden opgenomen.
Start MVP
De laatste fase is de lancering van de MVP. Terwijl de belanghebbenden alle bovenstaande stappen op het gebied van MVP-analyse en -ontwikkeling doorlopen, kunnen ze hun MVP-software op de markt brengen. De kwaliteit van het MVP-product mag niet lager zijn dan een geplande full-scale app, het moet ook aantrekkelijk zijn voor gebruikers en met succes aan al hun behoeften voldoen.
Wanneer de MVP op de markt wordt gebracht, moet het softwareontwikkelingsteam zich voorbereiden op het continu verzamelen en evalueren van feedback van klanten. De feedback bepaalt de verdere productvooruitzichten en het ontwikkelingspad.
Conclusie
Niet alle ideeën worden producten. Niet alle producten komen op de markt. Iedereen weet technisch wat een MVP is. De meeste bedrijven lanceren echter onnodig grote oplossingen, waardoor ze direct strategisch nadeel ondervinden.
Daarom is MVP een belangrijk onderdeel geworden van succesvolle applicatie-ontwikkeling. Het stelt bedrijven in staat om snel producten op de markt te brengen, de concurrentieniveaus op de markt beter in te schatten, de vooruitzichten voor productsucces grondig te analyseren en te voorkomen dat het projectbudget wordt overschreden.
Bedrijven die overwegen om MVP’s te bouwen, moeten deze procedure zorgvuldig benaderen door consistente en uitgebreide stappen te nemen in de softwareontwikkeling van hun MVP’s. Op deze manier zorgen bedrijven ervoor dat hun MVP’s goed uitgebalanceerd zijn en dat ze de projectdoelen effectief kunnen bereiken en profiteren van de verdere ontwikkeling ervan.
CreditSource link