Hoe kan IoT de banksector helpen groeien?

Het IoT heeft zich de afgelopen jaren op verschillende gebieden ontwikkeld, als gevolg van de technologische vooruitgang die de aanzet heeft gegeven tot de digitale revolutie die bijna elke gadget of apparatuur die we gebruiken met internet verbindt. Met COVID-19 lockdowns werd het gebruik van online bankdiensten onvermijdelijk. Banken en financiële organisaties moeten een verscheidenheid aan innovatieve technologieën zoals IoT, AI en ML gebruiken om de klantbetrokkenheid te vergroten. Het internet der dingen (IoT) wordt beschouwd als het volgende grote ding in financiële dienstverlening. In het huidige wereldwijde scenario zien we dat een groeiend aantal banken en financiële instellingen beleid en strategieën ontwikkelen om digitalisering te omarmen door IoT in hun activiteiten op te nemen. IoT kan banken helpen hun praktijken te optimaliseren en te verbeteren tot geavanceerde kwaliteitsniveaus, niet alleen door hun huidige processen te verbeteren, maar ook door innovatiegedreven technieken toe te passen.

Er zijn veel mogelijkheden en kansen die IoT biedt in de wereld van banksoftwareoplossingen. En het wordt steeds groter naarmate banken anticiperen op behoeften om problemen op te lossen en de efficiëntie te verbeteren.

IoT faciliteert bankieren

De wereldwijde IoT-markt in de banksector, financiële dienstverlening en verzekeringen (BFSI) zal naar verwachting 2030 miljoen dollar bereiken tegen het jaar 2023, met een groei CAGR van 52,1% tussen 2018 en 2023. De groei in de banksector kan worden toegeschreven aan de feit is er een toenemend gebruik van IoT-apparaten.

Gegevensgestuurde analyse

IoT kan de nauwkeurigheid en snelheid van gegevensverzameling aanzienlijk verbeteren en nauwkeurigere resultaten opleveren. Dankzij IoT kunnen banken realtime financiële gegevens krijgen om het besluitvormingsproces te vergemakkelijken en te verbeteren.

Betere beveiliging van betalingen

IoT kan nieuwere betalingsvormen bevorderen, zoals smartcards en biometrische tokens. Aangezien de meeste apparaten al smartcardtechnologie gebruiken, kunnen op geldautomaten gebaseerde transacties overbodig worden. IoT kan ook draagbare betaalmethoden verbeteren, waardoor betalingen via polsbandjes kunnen worden gedaan in plaats van met kaarten.

Geautomatiseerde transacties

Het conventionele definitieconcept van betalingen zal in veel gevallen achterhaald raken naarmate transacties geautomatiseerd worden en geïntegreerd worden in andere diensten – wanneer machines in staat zijn om transacties met machines in realtime uit te voeren, kan praktisch elk “ding” een geautomatiseerde betalingservaring bieden.

Uiteindelijk kunnen niet alleen bankklanten profiteren van deze mogelijkheid, maar op IoT gebaseerde geautomatiseerde betalingen zullen banken, betalingsbedrijven, detailhandelaren en technologiefabrikanten meer gemak bieden.

Verbeterde transparantie

De toekomst van IoT in het bankwezen ligt in het feit dat kredietverstrekkers in staat zullen zijn om gedetailleerde gegevens over klanten te verzamelen, waardoor ze een zekere verzekering kunnen bieden en banken kunnen helpen om het risico van onbetrouwbare debiteuren te vermijden. Hierdoor zullen financiële organisaties een beter besluitvormingsproces hebben voor het verstrekken van kredieten.

Bovendien zullen banken met het gebruik van IoT een verscheidenheid aan maatwerkoplossingen kunnen bieden op basis van het gedrag, de motivaties en vooral de kredietgegevens van de klant.

Verbeterde gebruikerservaring

IoT heeft een positieve impact op de klantenservice van banken door regelmatige inzichten en persoonlijke ervaringen te bieden. Dankzij IoT kunnen bankklanten nu hun mobiele apparaten gebruiken om afspraken te plannen en hun status te volgen. Op deze manier controleren klanten hun status en hoeven ze geen tijd te verspillen door in lange rijen te staan.

Chatbots worden vaak gebruikt in retailbankieren omdat ze een gemakkelijke en relatief goedkope manier zijn om klantenservicevragen te automatiseren.

Uitbreiding van de diensten buiten het bankwezen

IoT stelt financiële instellingen ook in staat klantgerichter te worden door hun diensten verder uit te breiden dan de traditionele. Ze kunnen klanten motiveren door iets te bieden dat verder gaat dan traditionele bankdiensten en hen belonen voor het bereiken van deze doelen.

Verbeterde beveiliging en privacy

IoT-integratie heeft banken in staat gesteld blockchain-technologie op te nemen als onderdeel van hun beveiligingsrisicobeheer. Blockchain kan voorkomen dat hackers de identiteitsgegevens van klanten wijzigen tijdens authenticatie, waardoor het risico op identiteitsdiefstal en brute-force-aanvallen wordt verkleind.

Aan de andere kant, hoe groter het aantal fysieke beveiligingsapparaten en verbonden systemen dat in een IoT-netwerk is geïntegreerd, hoe groter het risico op gegevensdiefstal. Dit heeft ertoe geleid dat banken hebben geïnvesteerd in IoT-codering en testtools voor kwetsbaarheid om gegevens tijdens de overdracht te beveiligen.

IoT heeft banken ertoe aangezet om prioriteit te geven aan cybersecurity op elk niveau, van kernnetwerkinfrastructuur tot mobiele banktoepassingen en nog veel meer.

CreditSource link

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

Pan-Belgium
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart